Kun korkeimmalta oikeudelta on viikko sitten haettu Anneli Aueria ja Jens Kukkaa koskevien Varsinais-Suomen käräjäoikeuden vuonna 2012 ja Turun hovioikeuden vuonna 2013 antamien törkeitä raiskauksia ym. käsittävien lainvoimaisten tuomioiden purkamista ja kun kyseisiä oikeudenkäyntejä on käsitelty kuluneen viikon aikana laajasti tiedotusvälineissä, päätin julkaista uudelleen heti mainittujen tuomioiden antamisen jälkeen julkaisemani kaksi blogikirjoitusta ko. oikeudenkäynneistä ja tuomioista.
Näin kirjoitin Varsinais-Suomen käräjäoikeuden tuomiosta blogissani 30.6.2012 numero 614 otsikolla "Auerin seksuaalirikosjuttu: umpisalainen oikeudenkäynti, arvoituksellinen ja epäilyttävä tuomio:"
1. Varsinais-Suomen käräjäoikeus tuomitsi eilen 29.6. Ulvilan murhajutussa syytteessä olevan Anneli Auerin ja tämän ex-miesystävän Jens Kukan pitkiin vankeusrangaistuksiin Turussa helmikuussa alkaneessa ja neljä kuukautta kestäneessä seksuaalirikosjutussa. Anneli Auer sai seitsemän vuoden ehdottoman vankeusrangaistuksen ja Jens Kukka tuomittiin samassa vyyhdessä kymmenen vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen.
2. Anneli Auer sai tuomion kahdesta törkeästä raiskauksesta, kolmesta
lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, pakottamisesta seksuaaliseen
tekoon, yhdestä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kahdesta
pahoinpitelystä ja yhdestä laittomasta uhkauksesta. Tapahtumat
sijoittuvat marraskuun 2007 ja syyskuun 2009 välille. Rikokset alkoivat
noin vuosi Ulvilassa surmateon jälkeen ja kestivät non puoli vuotta.
3. Jens Kukka sai 10 vuoden vankeusrangaistuksen kahdesta törkeästä
raiskauksesta, neljästä törkeästä lapsen hyväksikäytöstä, kahdesta
pakottamisesta seksuaaliseen tekoon ja yhdestä pahoinpitelystä.
Tapahtumat sijoittuvat marraskuun 2007 ja elokuun 2008 väliselle ajalle.
4. Käräjäoikeus ei ollut tuomiosta yksimielinen, vaan siitä jouduttiin
äänestämään. Yksi kolmesta ammattituomarista, tiettävästi oikeuden
puheenjohtajana toiminut miespuolinen käräjätuomari, olisi tuominnut
Auerin vain pahoinpitelyistä. Kyseinen tuomari olisi hylännyt myös Jens
Kukan syytteistä vakavimmat. Hän olisi päästänyt molemmat vapaaksi
katsoen, että rangaistukset ovat tulleet sovitetuiksi pitkällä
tutintavankeudella. Käräjäoikeuden enemmistön kuului kaksi naispuolista
käräjätuomaria. Näin suuri ero, voidaan jopa puhua valtavasta erosta,
tuomioistuimen tuomareiden mielipiteissä on käytännössä erittäin
harvinaista.
5. Tietenkin on niin kuin professori Matti Tolvanen on jo ehtinyt
haastattelulausunnoissaan "paljastaa", että tuomiossa on ollut kyse
hyvin raskaista rikoksista; niistä oli toki kysymys jo syytteissä.
6. Minusta koko tapauksessa oli kuitenkin ylivoimaisesti merkittävintä
ja samalla merkillisintä se, että koko oikeudenkäynti julistettiin
alusta lähtien tiukasti salaisesti ja syytettyjen avustajille annettiin
vieläpä suomalaisessa käytännössä harvinainen ilmaisukielto. Tiettävästi
Jens Kukan avustajalle on myös vaadittu rangaistusta ilmaisukiellon
rikkomisesta. Juttua puitiin oikeudessa koko ajan ilman yleisöä ja
lehdistön paikallaoloa neljä kuukautta lukuisissa istunnoissa. Myös
jutussa kertynyt oikeudenkäyntiaineisto on salainen ja ikään kuin
pisteenä tälle kaikelle salaamiselle saatiin käräjäoikeuden
ilmoituksesta, jonka mukaan myös jutussa annettu tuomio perusteluineen
päivineen on salainen 60 vuoden ajan.
7. Käräjäoikeus antoi ratkaisustaan julkisen selosteen,
mutta se on kovin suppea eli vain yhden sivun mittainen. Siinä
kerrotaan ainoastaan ne rikosnimikkeet, jotka on luettu syytettyjen
syyksi, tuomittujen vankeusrangaistusten pituus sekä asianomistajille
tuomittujen vahingonkorvausten yhteissumma 160 000 euroa. Selosteen
mukaan uhreja oli neljä.
8. Eniten tällaisessa tapauksessa, jossa oikeudenkäynti on ollut täysin
salainen, kiinnostaisi tietää se, millä perusteella syytteet, jotka
syytetyt ovat kiistäneet kaikilta osin, on katsottu oikeudessa
näytetyksi. Tästä selosteessa kerrotaan vain lyhyesti se, että näyttö
perustuu uhrien eli lasten kertomuksiin, joiden luotettavuutta on
selvitetty psykologien ja psykiatrien lausuntojen perusteella.
9. Mutta sitä, millä perusteella nämä asiantuntijat ovat pitäneet lasten
kertomuksia luotettavina ja uskottavin, ei selosteessa mainita mitään.
Oikeuden vähemmistöön jäänyt tuomari on puolestaan pitänyt lasten
kertomuksia raiskausten ja hyväksikäyttöjen osalta epäluotettavina,
joten ilmeisesti osa mainituista asiantuntijoista on ollut hänen
kanssaan samaa mieltä.
10. Käräjäoikeuden selosteessa sanotaan, että asianomistajien
yksityiselämän suojaamiseksi ei vastaajien syyksi luettuja tekoja voida
tässä enemmälti selostaa. Itse en kaipaa noiden tekojen
yksityiskohtaista selostamista, mutta sen sijaan kaipaan kovasti sitä, millä
perusteella käräjäoikeus on arvioinut näyttöä ja millä perusteella se on
katsonut näyttö- ja tuomitsemiskynnyksen ylittyneen. Tämä tuomiossa
on toki oleellista.
11. Minusta käräjäoikeuden olisi pitänyt selosteessaan avata näyttöä ja
todistusharkintaa huomattavasti enemmän, jotta yleisöllä, juristeilla
sekä ulkopuolisilla psykologeilla ja psykiatreilla olisi mahdollisuus
arvioida käräjäoikeuden todistusharkintaa ja näytön riittävyyttä. Anneli
Auerin asianajaja Juha Manner onkin valitellut tuomion jälkeen, että
jutun ja tuomion täydellisen salassapidon pahin epäkohta on juuri siinä,
että käräjäoikeuden käsittelyä ja sen suorittamaa todistusharkintaa ja
koko tuomiota ei voida asettaa julkisen arvioinnin ja kritiikin
kohteeksi. Minusta Juha Manner on tässä täysin oikeassa.
12. Olisi ehkä syytä harkita, tulisiko oikeudenkäynnin julkisuuslakia
muuttaa siten, että vaikka esimerkiksi alaikäisiä lapsia koskeva
seksuaalirikosjutun oikeuskäsittely olisi yleisöltä suljettu,
oikeudenkäyntiä päästettäisiin kuitenkin seuraamaan muutama
juridiikkaan sekä esimerkiksi todistajanpsykologiaan ja/tai
oikeuspsykiatriin perehtynyt asiantuntija. Tämä suppea asiantuntijaryhmä
laatisi käsittelystä ja oikeuden tuomiosta raportin, jossa väitettyjen
uhrien henkilöllisyyttä ja asiaan liittyviä arkaluonteisia seikkoja
paljastamatta arvioitaisiin tapausta ja käräjäoikeuden näytön harkintaa
ja johtopäätöksiä. Tämä raportti täydentäisi oikeuden antamaa julkista
selostetta.
13. Tunnettu ja aika usein myös arvostelua herättänyt tosiasia on, että
Suomessa tuomioistuimet määräävät kovin herkästi rikosoikeudenkäynnin
samoin kuin oikeudenkäyntiaineiston ja tuomion salaiseksi. On syytä
muistaa, että laki ei velvoita tuomioistuinta määräämän edes
seksuaalirikosjutun käsittelyä kaikissa tapauksissa ehdottomasti
salaiseksi, vaan suljettu käsittely samoin kuin oikeudenkäyntiaineiston
salassapito on aina tuomioistuimen harkinnassa. Vaikka suljetun
käsittelyn edellytykset olisivat olemassa, laki ei velvoita oikeutta
määräämään koko käsittelyä suljetuksi, vaan suullinen käsittely voidaan
toimittaa yleisöltä suljettuna vain tarpeellisilta osin. Suomalaiset
tuomioistuimet kuitenkin määräävät yleensä aina koko käsittelyn
salaiseksi, jos vain siihen on vähänkin aihetta. Lisäksi oikeudet
tekevät ko. suhteessa mieluusti siten kuin asianosaiset pyytävät eli
määräväät käsittelyn ja oikeudenkäyntiaineiston salaiseksi, vaikka lain
mukaan harkintavalta kuuluu, ei asianosaisille, vaan tuomioistuimelle.
14. Tulisi muistaa, että oikeudenkäynnin julkisuudella on erityisesti
rikosprosessissa tärkeä funktio edistää lainkäytön läpinäkyvyyttä ja
vahvistaa oikeudenkäynnin uskottavuutta ja legitimiteettiä.
Oikeudenkäynnin julkisuus mahdollistaa yleisön taholta tapahtuvan
tuomioistuinten ja muiden lainkäyttöviranomaisten valvonnan.
Demokraattisessa oikeusvaltiossa kansalaisten on voitava valvoa
viranomaisten ja siis myös tuomioistuinten toimintaa ja tarvittaessa
myös puuttua lainkäytössä havaittuihin epäkohtiin.
15. Turussa nyt päättynyt umpisalainen oikeudenkäynti oikeudenkäynti ei
toteuta mainittuja funktioita. Lakimiehillä ja muilla asiantuntijoilla
saati yleisöllä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta kontrolloida
käräjäoikeuden todistusharkinnan ja jutussa annetun tuomion
oikeellisuutta. Salainen oikeudenkäynti ei edistä lainkäytön
läpinäkyvyyttä eikä lisää luottamusta tuomioistuinten lainkäyttöä
kohtaan, vaan on päin vastoin omiaan herättämään epäilyjä
esitutkintaviranomaisten, syyttäjien ja tuomioistuimen asenteista ja
motiiveista.
16. Kun näin raskaista rikoksia koskevassa syytejutussa päädytään pitkän
prosessin päätteeksi äänestysratkaisuun, jossa oikeuden vähemmistö on
päätynyt hylkäämään kaikkein raskaimpia rikoksia koskevat syytteet
kokonaan, on pakko kysyä, onko todella niin, ettei todistusaineiston
valossa asiassa ole jäänyt järkevää ja varteenotettavaa epäilyä
lapsiuhrien kertomusten uskottavuudesta ja syytettyjen syyllisyydestä?
17. On selvää, että syytetyt valittavat tuomiosta, ja näin ovat myös
jutun kaksi syyttäjää ilmoittaneet tekevänsä. Koko ruljanssi alkaa siis
tavallaan alusta Turun hovioikeudessa, eikä asiassa ole mitään takeita
siitä, että käräjäoikeuden tuomio jäisi pysyväksi. Kuten jo alumpana
totesin, käräjäoikeuden vähemmistöön jääneen tuomarin mielipide poikkeaa
huomattavasti enemmistön mielipiteestä: vähemmistöön jäänyt tuomari
olisi laskenut syytetyt vapaiksi, mutta enemmistö tuomitsi syytetyt
pitkiin vankeusrangaistuksiin. Tämä on hyvin poikkeuksellista etenkin,
kun on kysymys seksuaalirikoksista.
18. Yksi asia tuntuu nyt kuitenkin selvinneen myös syyttäjäpuolelle.
Syyttäjien ilmoituksen mukaan nyt käsitellyillä seksuaalirikoksilla on
selvä yhteys Ulvilan surmatekoon. Kuitenkin vielä Vaasan hovioikeuden
murhajutussa antaman vapauttavan tuomion jälkeen jutun pääsyyttäjä
samoin kuin valtakunnansyyttäjä Matti Nissinen kiistivät päättäväisesti
mainitun yhteyden, Nissinen vieläpä TV1:n ohjelmassakin mainitun
yhteyden. Näin syyttäjät tekivät luultavasti siksi, ettei yleisölle
vain syntyisi sellaista mielikuvaa, että seksuaalirikosten tutkinnalla
halutaan itse asiassa saada vain murhasyytettä tukevaa näyttöä. Mutta
onko mainittu epäluulo vieläkään hälvennyt?
Blogikirjoitukseen tuli 127 kommenttia.
Blogikirjoituksen vuodelta 2013, joka koskee Turun hovioikeuden ko. jutussa antamaa tuomiota, julkaisen uudelleen myöhemmin.
1 kommentti:
"11. Minusta käräjäoikeuden olisi pitänyt selosteessaan avata näyttöä ja todistusharkintaa huomattavasti enemmän, jotta yleisöllä, juristeilla sekä ulkopuolisilla psykologeilla ja psykiatreilla olisi mahdollisuus arvioida käräjäoikeuden todistusharkintaa ja näytön riittävyyttä. Anneli Auerin asianajaja Juha Manner onkin valitellut tuomion jälkeen, että jutun ja tuomion täydellisen salassapidon pahin epäkohta on juuri siinä, että käräjäoikeuden käsittelyä ja sen suorittamaa todistusharkintaa ja koko tuomiota ei voida asettaa julkisen arvioinnin ja kritiikin kohteeksi. Minusta Juha Manner on tässä täysin oikeassa.
12. Olisi ehkä syytä harkita, tulisiko oikeudenkäynnin julkisuuslakia muuttaa siten, että vaikka esimerkiksi alaikäisiä lapsia koskeva seksuaalirikosjutun oikeuskäsittely olisi yleisöltä suljettu, oikeudenkäyntiä päästettäisiin kuitenkin seuraamaan muutama juridiikkaan sekä esimerkiksi todistajanpsykologiaan ja/tai oikeuspsykiatriin perehtynyt asiantuntija. Tämä suppea asiantuntijaryhmä laatisi käsittelystä ja oikeuden tuomiosta raportin, jossa väitettyjen uhrien henkilöllisyyttä ja asiaan liittyviä arkaluonteisia seikkoja paljastamatta arvioitaisiin tapausta ja käräjäoikeuden näytön harkintaa ja johtopäätöksiä. Tämä raportti täydentäisi oikeuden antamaa julkista selostetta."
Blogisti on kpl:ssa 11 täysin oikeassa, sen sijaan kpl 12 on siinä mielessä ongelmallinen, että juuri tuomioistuimen asia on julkisuusratkaisussa ja selostetta kirjoittaessaan harkita, miltä osin ja missä laajuudessa uhreja on syytä syytä suojata. Tuossa harkinassa olisi kuitenkin syytä ottaa nykykäytäntöä enemmän yleinen etu, johon kuuluu oikeusjärjestelmän uskottavuus. Nimenomaan näytön arvioinnin osalta seloste olisi - mikäli tahtoa olisi ollut - varmaan ollut helppo laatia huomattavasti laajemmaksi ilman, että uhreille kiusalliset tekotapojen yksityiskohdat olisivat paljastuneet.
Sitten tietenkin herää kysymys, olisiko valtiolla halua antaa varoja tuollaiseen työhön.
Lähetä kommentti