1. Monelle blogin lukijalle tuttu periaate ne bis in idem
tarkoittaa suomeksi sanottuna kaksoisrangaistavuuden kieltoa. Periaate estää
sen, että samasta teosta syytettäisiin ja määrättäisiin seuraamuksia kahdesti.
Perinteisesti ne bis in idemin katsottiin koskevan ainoastaan
rikosprosessia siten, että myöhempi samaa rangaistavaa tekoa koskenut syyte
tuli jättää tutkimatta. Sen sijaan periaatteella ei nähty vaikutuksia
oikeudenalat ylittävästi siten, että olisi selvitetty, koskeeko muussa
menettelyssä kuin rikosprosessissa vaadittu seuraamus samaa historiallista
tapahtumienkulkua.
2. Ne bis in idem
on sisältynyt Euroopan ihmisoikeussopimuksen seitsemännen lisäpöytäkirjan
neljänteen artiklaan, joka on tullut voimaan vuonna 1988. Euroopan
ihmisoikeussopimuksen jäsenvaltioista lähes kaikki ovat hyväksyneet
lisäpöytäkirjan, sillä ainoastaan Alankomaat, Yhdistynyt kuningaskunta ja Saksa
ovat jättäneet lisäpöytäkirjan ratifioimatta. Lisäpöytäkirjan ratifioimalla jäsenvaltiot,
Suomi mukaan luettuna ovat sitoutuneet noudattamaan niitä tulkintoja, joita
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antaa ne bis in idemille.
3. Euroopan ihmisoikeussopimusta ratkaisuissaan soveltava EIT
on tulkinnut ne bis in idemiä varsin dynaamisesti ja tavalla, joka ei
ole ollut helposti ennakoitavissa. Keskeinen ratkaisu Zolotukhin v. Venäjä
(2009) käsiteltiin EIT:n suuressa jaostossa, joten tuomioistuin näki
tapauksella olevan ennakkopäätösarvoa ja ratkaisulla pyrittiin hakemaan uutta
linjaa ne bis in idemin soveltamisessa. Zolotukhin sinänsä koski
rikosoikeudellisesti vähäistä rikkomusta. Sergey Zolotukhin oli
onnistunut salakuljettamaan tyttöystävänsä ulkopuolisilta kielletylle
sotilasalueelle. Häntä rangaistiin sittemmin teosta hallinnollisessa
menettelyssä, jossa hänelle oli määrätty arestirangaistus. Myöhemmin Sergey
Zolotukhinia vastaan nostettiin rikossyyte, vaikka hallinnollisessa
menettelyssä annettu arestirangaistus oli tullut lainvoimaiseksi. Sekä
hallinnollinen menettely että rikosprosessi perustuivat pääpiirteissään samaan
tapahtumainkulkuun, jossa Sergey Zolotukhin oli häiriköinyt ja uhkaillut
hänet poliisiasemalle asiaa selvittämään vieneitä poliiseja.
4. Tapaus
Zolotukhin liittyi kurinpidollisen menettelyn ja rikosprosessin
peräkkäiseen vireilläoloon, sillä aresti oli lainvoimaisesti määrätty
rikosprosessin käynnistyessä. Tapausselosteesta käy ilmi, että menettelyillä ei
ollut mainittavaa ajallista eroa, sillä kurinpitoseuraamus oli määrätty
4.1.2002 ja rikossyyte nostettiin 23.1.2002. Sittemmin EIT ratkaisi Suomea
koskeneessa tapauksessa Ruotsalainen (2009) sen, että myös veronkorotus
voi tulla kysymykseen sellaisena seuraamuksena, joka kuuluu ne bis in idemin
soveltamisalaan. Tapauksessa Ruotsalainen seuraamukset aiheutuivat
polttoöljyn käyttämisestä ajoneuvossa veronvälttämistarkoituksessa. Ruotsalaiselle
ensin annettu rangaistusmääräys oli tullut lainvoimaiseksi ja sen jälkeen
hänelle määrättiin 90.000 euron suuruinen veronkorotus.
5. Tapaukset Zolotukhin ja Ruotsalainen
aiheuttivat Suomessa ja eräissä muissa EIS:n jäsenvaltioissa intensiivistä
oikeudellista keskustelua siitä, millä tavoin kansalliseen lainsäädäntöön perustuva
veronkorotusmenettely on sovitettavissa yhteen EIT:n ne bis in idemille
antaman tulkinnan kanssa. Näitä reaktioita Itävallan ja Ruotsin osalta on
tarkasteltu ne bis in idemiä käsittelevässä artikkelissa (Matti
Pellonpää – Monica Gullans: Zolotukhin – linjaus kansallisten tuomioistuinten
koetinkivenä. Defensor Legis 4/2011 s. 420-423). Ruotsissa ylimmät tuomioistuimet
eivät suostuneet tulkitsemaan tapausta Zolotukhin tavalla, joka olisi
estänyt veronkorotuksen tai rangaistuksen määräämisen sen jälkeen kun
ensimmäinen seuraamus oli jo annettu. Toisin sanoen tapauksen ei katsottu
estävän sitä, että verovilppiin perustuvia seuraamuksia annetaan kahdessa
erillisessä menettelyssä.
6. Suomessa ylimmät tuomioistuimet päätyivät ensi vaiheessa
ratkaisuun, jossa ne bis in idemin tulkittiin estävän uuden menettelyn
käynnistämisen kun aikaisemmassa menettelyssä annettu seuraamus oli tullut
lainvoimaiseksi (KKO 2010:45, 2010:46 ja 2010:82). Toisin sanoen kotimaiset
tuomioistuimet yhtyivät EIT:n näkemykseen siitä, että myös veronkorotus on
sellainen seuraamus, johon liittyy ne bis in idemille luonteenomainen
estevaikutus. Sen sijaan tuomioistuimet katsoivat ne bis in idemin
olevan sovellettavissa vain siihen tilanteeseen, josta tapauksessa Zolotukhin
oli kysymys. Jos ensimmäisessä menettelyssä annettu seuraamus oli ehtinyt tulla
lainvoimaiseksi, uutta syytettä tai vaatimusta veronkorotuksesta ei saanut
esittää eikä seuraamusta sen perusteella langettaa. Tulkinta ei estänyt sitä,
että veronkorotukseen liittyvän oikaisuvaatimukselle tai perustevalitukselle
annetun määräajan ollessa vielä avoinna syyte saatettiin nostaa ja määrätä
rangaistusseuraamus.
7. Suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa kiinnitettiin
huomiota siihen, että tuomioistuimien edellä kuvattu tulkinta ei välttämättä
kestäisi tarkastelua EIT:ssa. Yleisten tuomioistuimien puolesta käytettiin
kriittisiä puheenvuoroja siitä, että lainsäätäjän olisi pystyttävä reagoimaan
EIT:n oikeuskäytäntöön ja mukauttamaan lainsäädäntö vastaamaan ne bis in idemin asettamia vaatimuksia.
Tällaiseen lainsäädäntöhankkeeseen sittemmin ryhdyttiinkin ja 1.12.2013 tuli
voimaan laki erillisellä päätöksellä määrättävästä veron- ja tullinkorotuksesta
(2013/781). Sanotun lain 3 §:ssä on pyritty luomaan järjestelmä, jossa
verovilppi päätyy rikosprosessissa käsiteltäväksi vain silloin, kun vilpin
seurauksena ei määrätä veronkorotusta. Lain mukaan erotellaan
verovilppitapaukset yhtäältä niihin, joissa ryhdytään rikosprosessuaalisiin
toimenpiteisiin ja toisaalta niihin, joissa verovilpin seuraamuksena määrätään
veronkorotus. Tarkoituksena on, että veronkorotus liittyy vähäisempiin
verovilppitapauksiin, joissa rikostutkintaan ja syytetoimiin ryhtyminen ei ole
tarkoituksenmukaista.
8. Lailla erillisessä päätöksellä määrättävästä veron- ja
tullinkorotuksesta ei ollut kuitenkaan taannehtivaa vaikutusta. Lakia
säädettäessä hankittiin perustuslakivaliokunnan lausunto (PeVL 17/2013), jossa
pääteltiin EIT:n tulkitseman ne bis in
idemin merkitsevän sitä, että kielto kattaa paitsi peräkkäiset menettelyt
myös samaan aikaan vireillä olevat menettelyt. Perustusvaliokunta katsoi
vastoin ylimpien tuomioistuimien ratkaisuja, että ne bis in idem estää yhden menettelyn jatkamisen ja seuraamuksen
määräämisen jo toisen menettelyn vireilläolon perusteella. Kannanottojen
välinen ero saattaa vaikuttaa ensi katsannolta vähäiseltä, mutta ero on
tosiasiassa merkittävä. Perustuslakivaliokunnan tulkinta estää kahden
seuraamuksen määräämisen, kun taas KKO:n ja KHO:n aikaisemmassa tulkinnassa
kaksi seuraamusta estyi vain silloin, kun toiseen menettelyyn ryhdyttiin
ensimmäisen päätyttyä lainvoimaisesti.
9. Sittemmin KKO muutti ne
bis in idemiä koskenutta linjaansa vahvennetun jaoston ratkaisulla 2013:59,
joka on annettu joitakin kuukausia perustuslakivaliokunnan lausunnon jälkeen.
KKO muutti tulkintaansa perustellen ratkaisua perustuslakivaliokunnan
lausunnolla (kohta 22). Kovin kauaa ei tarvinnut odottaa myöskään EIT:n arviota
suomalaisista verovilppitapauksista, sillä ratkaisuissa Glantz ja Nykänen (2014)
sekä myöhemmin annetuissa ratkaisuissa Österlund
ja Rinas (2015) todettiin, että
seitsemännen lisäpöytäkirjan neljättä artiklaa oli loukattu, koska toiseen
seuraamukseen tähdännyttä menettelyä ei ollut lopetettu sen jälkeen kun
ensimmäinen menettely oli lainvoimaisesti päättynyt.
10. Tässä vaiheessa lukija saattaa hämmentyneenä kysyä, että
eikö asia tullut EIT:n, kotimaisten ylimpien tuomioistuimien ja
perustuslakivaliokunnan toimin jo lopullisesti selvitetyksi ja ne bis in idemiin liittyneet ongelmat
selätetyiksi. Aivan näin ei kuitenkaan käynyt, sillä EIT jatkoi sittemmin ne bis in idemin tulkinnoissaan uusille
urille. Suuren jaoston tapauksessa A. ja
B. v. Norja (2016) EIT totesi, että erilliset menettelyt rangaistuksen
vaatimiseksi veropetoksesta ja veronkorotuksen määräämiseksi ei välttämättä ole
ne bis in idemiä loukkaavaa, jos
menettelyt ovat vireillä yhtä aikaa, menettelyt perustuvat samaan
tosiseikkaselvitykseen ja seuraamukset sovitetaan yhteen.
11. Tapauksessa A. ja
B. v. Norja kysymys oli verovilpistä kahden henkilön jätettyä ilmoittamatta
osakkeiden myymisestä saamansa luovutusvoiton verotuksessa. Heille oli määrätty
suuruudeltaan 30 prosentin veronkorotus. Samaan aikaan oli ollut vireillä
rikosprosessi, jossa määrättyjä rangaistusseuraamuksia oli lievennetty sen
vuoksi, että verovilppi oli johtanut veronkorotuksiin. EIT osoitti tapauksessa
uudenlaista ymmärtämystä veronkorotusmenettelyn erillisyydelle rikosprosessista
ja kiinnitti huomiota sellaisiin reaalisiin näkökohtiin, joita ei ole
aikaisempien ratkaisujen perusteluissa vastaavalla tavalla tuotu esille.
Perusteluista ilmenee muun muassa se, että veronkorotus on ymmärretty
asteeltaan lievempien verovilppitapausten seuraamukseksi ja veronkorotuksilla
pyritään kattamaan verotusmenettelystä yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia.
Verrattaessa tapaukseen Zolotukhin merkille pantavaa on muun muassa se,
että seuraamusten yhteensovittamiselle annettiin ratkaisussa A. ja B.
merkitystä kun taas Zolotukhinissa ne bis in idemin loukkaus
todettiin, vaikka rikosprosessissa ei ollut langetettu minkäänlaista
seuraamusta vaan syyte oli näytön puuttuessa hylätty.
12. Tapaus A. ja B.
aiheuttaa monenlaisia kysymyksiä ja mietteitä suomalaisesta näkökulmasta.
Kansallinen lainsäädäntö on tullut muutetuksi ja Suomessa on valittu erilainen
ratkaisu ne bis in idemistä
aiheutuvien ongelmien poistamiseksi. Lainsäätäjä olisi voinut puuttua ongelmiin
myös siten, että veropetos ja mahdolliset taloudelliset verovilpin seuraamukset
olisi käsitelty yhdessä ja samassa oikeudenkäynnissä, käytännössä
rikosprosessissa yleisissä tuomioistuimissa. Ne bis in idem kuten muutkin oikeudelliset periaatteet pyrkivät turvaamaan
tiettyjä taustalla olevia intressejä eivätkä ole itsetarkoituksellisia. Ne bis in idem liittyy ennen kaikkea
siihen, että kaksi raskassoutuista menettelyä ja niiden edellyttämä
puolustautuminen sekä kaksi erillistä seuraamusta merkitsevät kohtuutonta
taakkaa yksityiselle asianosaiselle. Yleisellä tasolla voidaan kysyä, miksi
veropetokset moitittavuudeltaan edellyttävät kahta erillistä seuraamusta niihin
liittyvine menettelyineen kun mikä tahansa muu taloudellinen väärinkäytös tulee
selvitetyksi ja rangaistuksi yksin rikosprosessin puitteissa.
13. Suomalainen lainsäätäjä on kuitenkin katsonut hyväksi
organisoida verovilppitapausten käsittelemisen niin, että moitittavuudeltaan
vakavammat käsitellään rikosprosessissa ja mikäli päädytään syytteen nostamiseen
ja teosta langetetaan rikosoikeudellinen seuraamus, veronkorotusta ei määrätä.
Järjestelmä on sinänsä ne bis in idemin
toteuttamiseksi käyttökelpoinen, mutta toisaalta johtaa lievempiin
kokonaisseuraamuksiin verrattuna vaikkapa Norjaan, jossa tapauksen A. ja B. osoittamalla tavalla voidaan
määrätä samasta verovilpistä kahdenlaisia seuraamuksia tapauksessa todetuin
reunaehdoin.
14. Yleiseltä kannalta ne
bis in idemin kehittyminen EIT:n oikeuskäytännössä osoittaa ja konkretisoi
niitä seurauksia, joita tuomioistuimen harjoittamalla dynaamisella ja
evolutiivisella tulkinnalla on kansallisen oikeusjärjestyksen kannalta. EIT:n
oikeuskäytännön käänteitä on toisinaan vaikea ennakoida ja tulkinnat saattavat
muuttua sekä kehittyä uuteen suuntaan yllättävällä tavalla. Kuten edellä on
todettu, kotimaisten yleisten tuomioistuimien taholta on arvosteltu lainsäätäjää
jähmeydestä reagoida ne bis in idemin
tulkintaan tapauksen Zolotukhin
pohjalta. Lainsäätäjän puolustukseksi on todettava, että lainsäädännön
radikaali muuttaminen on riskialtista silloin kun se perustuu EIT:n tuottamasta
case law’sta tehtäviin päätelmiin.
Lainsäätäjä suoriutui lopulta melko hyvin ratkaisun Zolotukhin aiheuttamasta haasteesta. Hätäisemmin tehty
lainsäädännön uudistus ei välttämättä olisi johtanut yhtään parempaan
lopputulokseen. Toisaalta jäämällä odottamaan vielä pidempään tapauksen A. ja B. tulkinta olisi ollut tiedossa
ja vaihtoehtoja ne bis in idemin
huomioon ottamiseen lainsäädännössä olisi ollut laajemmin.
15. Tapaus A. ja B.
ja sitä edeltänyt vuoropuhelu EIT:n ja kansallisten tuomioistuimien välillä
osoittaa yleisemminkin vaikeuksia, joita liittyy case law – järjestelmään perustuvan ihmisoikeusnormiston ja
kotimaisen kirjoitetulle lainsäädännölle rakentuvan tradition yhteensovittamiseen.
Yritettäessä sovittaa lainsäädäntö vastaamaan EIT:n muuttuvia tulkintoja
joudutaan asettamaan lainsäätämisprosessin lähtökohdaksi evolutiivinen ja
dynaaminen oikeuskäytäntö, mikä ei ole ongelmatonta. Voidaan kysyä, olisiko
parempi vaihtoehto jättää EIT:n tulkintoihin mukautuminen ensisijaisesti
kansallisten tuomioistuimien tehtäväksi, joiden kuitenkin tulee tulkinnoissaan
noudattaa Euroopan ihmisoikeussopimuksesta johtuvia sopimusvelvoitteita.
16. Ainakin olisi syytä tiedostaa haasteet, joita muuttuva case law asettaa, ja ymmärtää ettei niistä
suoriuduta yksinomaan lainsäätäjän toimenpiteillä vaan myös tuomioistuimien
pitää sisäistää tehtävänsä perus- ja ihmisoikeuksien toteuttamisessa sekä case law’n soveltamisessa. Lainsäätäjän
kritisoimisen sijasta tuomioistuimet ja niiden edustajat voisivat keskittyä
hankkimaan tarvitsemaansa osaamista case law'n soveltamiseen ja
miettimään tulkintojen vaihtoehtoja, miten ne yhteiskunnallisesti vaikuttavat.
Selvää on, että kummastakaan tehtävästä ei suoriuduta, jos lainkäytössä
nojaudutaan pelkästään suomalaisen tradition mukaiseen
lainvalmisteluasiakirjojen huolelliseen tutkimiseen.
17. Lopuksi on vielä syytä todeta, että laajempaa ja
perusteellisempaa esitystä ne bis in
idemistä kaipaava voi halutessaan tutustua Matti Pellonpään, Monica
Gullansin, Pasi Pölösen ja Antti Tapanilan laatimaan 6. painokseen teoksesta
”Euroopan ihmisoikeussopimus”, joka ilmestyy Alma Talentin julkaisemana
toukokuussa. Kirjaan sisältyy seitsemännen lisäpöytäkirjan neljättä artiklaa
koskeva luku ja toki paljon muuta hyödyllistä EIT:n oikeuskäytännön
viimeisimmistä linjauksista. Kuten kokemus on osoittanut, ajantasaiselle ja
analysoidulle tiedolle oikeuskäytännöstä on mitä ilmeisimmin tarvetta myös
jatkossa.
Antti Tapanla
Oikeustieteen tohtori, käräjätuomari