1. Tämänpäiväinen oikeudellinen pääuutinen on epäilemättä korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) antama ennakkopäätös (vuosikirjapäätös) KHO 2021:162, joka koskee oikeuskanslerin (Tuomas pöystin) ja ministerin (Anna Bernerin) välisen sähköpostiviestinnän julksuutta. Katsotaanpa, mistä tapauksessa on kysymys.
2. Yle Uutisten toimittaja A (Merja Niilola) oli 22.2.2019 pyytänyt saada
oikeuskanslerinvirastolta oikeuskanslerin sähköpostit ja kirjalliset
ohjeet, jotka liittyvät liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin
siirtymiseen Skandinaviska Enskilda Bankenin (SEB) hallitukseen. Jos oli olemassa muita ohjeita, asiakirjoja tai sähköposteja, jotka liittyvät
SEB:iin ja ministeri Berneriin, A on pyytänyt nähtäväksi myös ne.
Erikseen asiakirjapyynnössä on mainittu ministeri Bernerin 19.2.2019
lähettämä sähköposti oikeuskanslerille ja siihen liittyvät muut
mahdolliset sähköpostiviestit koskien ministerin siirtymistä SEB:n
hallitukseen, oikeuskanslerin antama kirjallinen ohje pääministeri
Sipilälle sekä ministeri Bernerin oikeuskanslerille toimittamat
lisätiedot siirtymisestään SEB:n hallitukseen ja oikeuskanslerin vastaus
ministerille tähän liittyen.
Oikeuskanslerin päätös 28.2.2019
3. Oikeuskanslerinvirasto, käytännössä oikeuskansleri Tuomas Pöysti, on päätöksellään 28.2.2019 hylännyt A:n asiakirjapyynnön. Esittämillään perusteilla oikeuskansleri Tuomas Pöysti katsoi, että perustuslain 69 §:n 1 momenttiin ja 108 §:n 2
momenttiin perustuvien sähköpostikeskustelujen viestit ovat
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 5 §:n 4 momentin
mukaisesti viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuja, eikä
niitä liitetä arkistoon. Oikeuskanslerinvirasto ei siten anna A:lle hänen
pyytämiään sähköpostiviestejä.
Helsingin hallinto-oikeuden päätös 15.9.2020
4. A valitti oikeuskasnlerinviraston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus ratkaisi valituksen 15.9.2020 antamallaan päätöksellä. Se kumosi oikeuskanslerinviraston pätöksen ja palautti asian sille uudelleen käsiteltävksi.
5. Perusteluissaan hallinto-oikeus lausui muun muassa, että kyseiset sähköpostiviestit koskevat liikenne- ja viestintäministerin
siirtymistä SEB:n hallitukseen ja sen vaikutusta ministerin tehtävien
hoitamiseen. Sähköpostiviesteissä ei ole kysymys pelkästään mielipiteen-
tai tietojenvaihdosta, vaan viesteissä oikeuskansleri on ottanut kantaa
liikenne- ja viestintäministerin edellytyksiin jatkaa ministerin
tehtävässä uudessa tilanteessa. Sähköpostiviestit liittyvät siten
liikenne- ja viestintäministerin tehtävässään käyttämään julkiseen
valtaan, minkä johdosta niitä voidaan pitää julkisuusperiaatteen
toteutumisen kannalta keskeisinä asiakirjoina. Julkisuuslain 5 §:n 4
momentissa julkisuusperiaatteesta säädetty poikkeus voi lain
perustelujen mukaan ja asian perusoikeuskytkennän vuoksi koskea
ainoastaan julkisuusperiaatteen kannalta toisarvoisia sisäisen
viestinnän ja mielipiteiden vaihdon asiakirjoja ja eräitä muita
vähämerkityksellisiä asiakirjoja. Hallinto-oikeus katsoo, ettei
kysymyksessä olevia sähköpostiviestejä edellä todetun perusteella voida
pitää julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa tarkoitettuina vain pelkästään
viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuina asiakirjoina
eivätkä ne siten jää julkisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle.
Oikeuskanslerinvirasto ei siten ole voinut hylätä A:n asiakirjapyyntöä
julkisuuslain 5 §:n 4 momentin perusteella.
6. Hallinto-oikeus lausui vielä, että oikeuskanslerinvirasto on lausunnossaan hallinto-oikeudelle todennut,
että sähköpostiviestit ovat viranomaisen tehtäväksi säädettyyn
valvontatoimeen liittyvinä kokonaisuudessaan salassa pidettäviä
julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 15 kohdan nojalla ja ne sisältävät myös
20 kohdan nojalla salassa pidettäviä yksityistä elinkeinotoimintaa
koskevia tietoja. Oikeuskanslerinvirasto ei ollut kuitenkaan valituksenalaisessa
päätöksessään viitannut näihin salassapitoperusteisiin. Tämän vuoksi hallinto-oikeus
ei ottanut ratkaistavakseen, miltä osin sähköpostit
mahdollisesti ovat näillä salassapitoperusteilla salassa pidettäviä.
Oikeuskanslerinviraston päätös on tästä syystä kumottava ja asia
palautettava virastolle uudelleen käsiteltäväksi.
Kirjelmien vaihto KHO:ssa
7. Oikeuskansleri Tuomas Pöysti ei kuitenkaan hellittänyt, vaan jatkoi taistelua, jotta hänen työviestejään ruotsalaiseen liikepankkiin loikanneelle ministeri Anne Bernerille ei määrättäisi julkisiksi. Hän laati KHO:lle monisivuisen valituslupahakemuksen ja valituskirjelmän, jota on selostettu KHO:n tänään antamassa päätöksessä yksityiskohtaisesti. Oikeuskansleri vetosi muun muassa KHO:n Talvivaaran tapauksessa antamaan ennakkopäätökseen KHO 2017:57.
8. A antoi oikeuskanslerin valituksen johdosta selityksen, jossa hän vaati valituksen hylkäämistä.
9. A:n mukaan ratkaisu KHO 2017:157 on johtanut
tilanteeseen, jossa viranomaiset ovat ryhtyneet laajasti hyödyntämään
ratkaisuun sisältynnyttä oikeusohjetta, jonka mukaan niin sanotut sisäiset asiakirjat
jäävät julkisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle. Tällöin kuitenkin
kierretään sitä, ettei laista löydy oikeudellisesti kestävää
salassapitoperustetta.
10. Oikeuskanslerinviraston mukaan pyydetyt asiakirjat ovat syntyneet
osana oikeuskanslerin valvontatehtävää. Jos asiakirjat ovat osa
valvontaa, ne ovat A:n mukaan nimenomaan julkisuuslain piiriin kuuluvia.
Oikeuskanslerinviraston olisi pitänyt kirjata asiakirjat ja tehdä niistä
päätökset. Muutoin oikeuskanslerin virkatoimien valvonta ei ole
mahdollista.
11. Oikeuskanslerinvirasto oli vedonnut siihen, että kyse olisi ollut
epävirallisista tai alustavista kannanotoista. An mukaan kyse on kuitenkin ollut
oikeuskanslerille perustuslaissa säädetyn tehtävän toteuttamisesta.
Oikeuskansleri on kertonut käsityksensä siitä, mikä on voimassa olevaa
oikeutta. On outoa, että tätä pidettäisiin salassa pidettävänä,
epävirallisena tai alustavana kantana. Jos oikeuskanslerin antama
ohjeistus ei ole julkisuusperiaatteen piirissä, neuvojen
asianmukaisuutta on mahdoton arvioida.
12. A lausui selityksessään, että oikeuskanslerinvirasto on pyrkinyt hämärtämään asiakirjajulkisuutta
vetoamalla arkistolainsäädäntöön sekä siihen, että julkisen vallan
käyttö voisi aktualisoitua vasta myöhemmin. On kysyttävä, onko
arkistolaitos tehnyt päätöstä siitä, ettei kyse ole arkistoitavista
asiakirjoista. Oikeuskanslerinvirasto ei itse voi päättää, milloin on
kyse asiakirjoista, jotka todennäköisesti kiinnostavat myös muun muassa
tieteellistä tutkimusta.
13. A piti outona, että perusoikeuksia valvova viranomainen pyrkii
poikkeuksellisen voimakkaasti synnyttämään tilanteen, jossa viraston
johdon perustuslakiin perustuvan velvollisuuden nojalla esittämiä
tulkintoja voimassa olevasta oikeudesta ei pidettäisi
julkisuusperiaatteen piiriin kuuluvana.
14. Oikeuskansleri antoi A:n selityksen johdosta laajan vastaselityksen, jota on myös referoitu KHO:n päätöksen perusteluissa.
15. Oikeuskanslerin mukaan oikeuskanslerin toiminnassa ajauduttaisiin käytännössä kestämättömään
tilanteeseen, jos julkisuuslain 5 §:n 4 momentin soveltamisessa
omaksuttaisiin hallinto-oikeuden päätöksessä esitetty tulkinta.
Ennakollisen, epävirallisen ja alustavan oikeudellisen neuvonnan
julkisuutta ei voida käytännössä ryhtyä arvioimaan
yksittäistapauksittain sisällöllisesti ja noudattamaan näiltä osin
erilaisia menettelytapoja asianhallintajärjestelmässä, asioiden
kirjaamisessa ja tietojen julkisuudessa.
16. KHO varasi vielä A:lle tilaisuuden lisäselvityksen antamiseen oikeuskanslerinviraston selityksen johdosta, jonka A myös antoi.
17. Voidaan siten todeta, että asiaan osalliset ovat lausuneet KHO:ssa kaksi kertaa siitä, mistä heidän mielestään asiassa oli kyse ja miten tapaus tulisi ratkaista.
18. Vähemmällä vaivalla ja kirjelmien vaihdolla olisi päästy, jos KHO olisi toimittanut asiassa napakan suullisen käsityksen, jossa oikeuskansleri ja A avustajineen olisivat esittäneet perustellut näkemyksensä asiasta. Tällöin KHO:n jäsenet olisivat voineet esittää heille tarvittavat lisäkysymykset asian selvittämiseksi.
19. KHO ratkaisi siis asian tänään päätöksellä, jota koskeva seloste on julkaistu KHO:n kotisivulla ja otetaan myös Finlex-hakemistoon. Kysymyksessä on vuosikirjapäätös eli selkokiellä ilmaistuna ennakkopäätös, jolla halutaan ohjata tulevaa hallintolainkäyttöä vastaavanlaisissa kysymyksissä.
20. Tiivistelmä KHO:n ratkaisun perusteluista sisältyy ratkaisuselosteen otsikkoon, joka kuuluu näin:
Oikeuskanslerinvirastolle esitetty asiakirjapyyntö oli
koskenut oikeuskanslerin ja liikenne- ja viestintäministerin välistä
sähköpostiviestintää, joka oli liittynyt ministerin mahdolliseen
valintaan erään rahoituslaitoksen hallitukseen. Asiassa oli
ratkaistavana, sovellettiinko kysymyksessä oleviin sähköpostiviesteihin
julkisuuslakia vai jäivätkö ne viranomaisten sisäistä työskentelyä
varten laadittuina sanotun lain soveltamisalan ulkopuolelle.
Viestinnässä
oli ollut kysymys oikeuskanslerille perustuslain mukaan kuuluvasta
tehtävästä antaa pyydettäessä presidentille, valtioneuvostolle ja
ministeriöille tietoja ja lausuntoja oikeudellisista kysymyksistä.
Merkityksellistä oli myös, että eräissä viesteissään oikeuskansleri oli
ottanut kantaa liikenne- ja viestintäministerin edellytyksiin toimia ja
jatkaa ministerin tehtävässä, jos ministeri oli ehdolla tai valitaan
rahoituslaitoksen hallitukseen.
Sähköpostiviesteissä
ei niiden sisältö ja tarkoitus huomioon ottaen ollut kysymys
neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavaa viranomaisten
sisäistä työskentelyä varten laadituista, julkisuusperiaatteen kannalta
toisarvoisista asiakirjoista vaan oikeuskanslerin nimenomaisista
kannanotoista ja näkemyksistä liikenne- ja viestintäministerin asemaa ja
toimintaa koskeviin, julkisen vallankäytön kannalta merkittäviin
kysymyksiin. Tämän vuoksi ja kun lisäksi otettiin huomioon, että
oikeuskansleria oli suhteessa valtioneuvostoon ja ministeriöihin nähden
pidettävä julkisuuslaissa tarkoitetussa mielessä eri viranomaisena,
kysymyksessä olevia sähköpostiviestejä ei voitu pitää julkisuuslain 5
§:n 4 momentissa tarkoitettuina viranomaisen sisäistä työskentelyä
varten laadittuina asiakirjoina, vaan asiakirjoina, joihin sovelletaan
julkisuuslakia.
Hallinto-oikeudessa ja
korkeimmassa hallinto-oikeudessa ei tullut ensi asteena ratkaistavaksi,
olivatko nämä sähköpostiviestit julkisia asiakirjoja vai sisälsivätkö ne
salassa pidettäviä tietoja.
Suomen perustuslaki 12 § 2 momentti ja 108 § 2 momentti
Laki
viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki) 1 § 1 momentti, 3
§, 4 § 1 momentti 1 kohta, 5 § 2 ja 4 momentit ja 17 § 1 momentti
Ks. KHO 2015:171; ks. ja vrt. KHO 2017:157
Arviointia
21. KHO:n ennakkopäätös on merkittävä ja tervetullut kannanotto epäselvään tilanteeseen. Asiasta oli tarpeen saada KHO:n arvovaltainen ratkaisu myös siksi, että joidenkin viranomaisten asiakirjajulkisuutta koskevat päätökset ylipäätään ovat herättäneet närää ja kritiikkiä oikeusyhteisön piirissä; salaamismentaliteetti näyttää voittavan alaa eikä perustuslaissa korostettua julkisuusperiaatetta ole aina haluttu kunnioittaa.
22. KHO:n nyt antama ratkaisu saattaa joidenkin mielestä ehkä olla joltakin osin risitiriidassa KHO:n Talvivaara-asiassa antaman ratkaisun KHO 2017:157 kanssa; tämän vuoksi maininta siitä on otettu KHO:n ratkaisuselosteen otsikkoon vrt -maininnalla. Tapaukset eivät kuitenkaan ole samanlaisia.
23. Oikeuskanslerinvirastoa ja tietenkin oikeuskansleri Tuomas Pöystiä voidaan kritisoida myös siitä, että hän ei ole maininnut toimittajan vaatimuksen johdosta antamassaan päätöksessä kaikkia perusteita, joiden nojalla pyyntö on hylätty. Julkisuudessa on jopa väitetty, että kanslerinvirasto olisi keksinyt uusia salaamisperusteita vasta hallinto-oikeudelle esittämässään valituksessa. Valituskirjelmässä vedottiin näet myös siihen, että sähköpostiviestien julkistaminen vaikeuttaisi oikeuskanslerin valvontatoimintaa ja että ko. viestit sisältäisivät myös salassa pidettäviä yksityistä elinkeinotoimintaa koskevia tietoja. Kun kanslerinvirasto ei ollut toimittajalle antamassaan päätöksessä tuonut näitä salausperusteita esiin, hallinto-oikeus ja KHO eivät voineet ottaa niihin kantaa eli lausua, ovatko ne sellaisia perusteita, joilla toimittajan asiakirjapyyntö olisi voitu hylätä.
24. Nyt jäädään odottamaan, julkistaako oikeuskansleri mainiut sähköpostiviestit vai aikooko hän jatkaa taissteluaan ja tehdä uuden kielteisen päätöksen uusilla perusteilla. On selvää, ettei oikeuskansleri voi kasvojaan ja arvovaltaansa menettämättä kovin montaa kertaa kiemurrella asiassa. Reilu ylin laillisuusvalvoja myöntäisi virheen ja julkistaisi kaikki pyydetyt sähköpostiviestit heti.