torstai 26. syyskuuta 2019

169. KHO 2019:123. Saamelaiskäräjävaalit. Merkitseminen vaaliluetteloon


1. Korkein hallinto-oikeus (KHO) antoi tänään ensimmäiset päätökset valituksista, jotka koskevat saamelaiskäräjien vaalien vuoden 2019 vaaliluetteloon hakeutuneiden henkilöiden äänioikeutta. Yksi päätöksistä on julkaistu vuosikirjapäätöksenä.

2. Vuosikirjapäätöksellä 2019:123 tuomioistuin kumosi saamelaiskäräjien hallituksen valittajaa (A) koskevan päätöksen ja määräsi, että valittaja oli merkittävä saamelaiskäräjien vaalien vaaliluetteloon äänioikeutettuna.

3. KHO:n tiedotteen mukaan saamelaiskäräjien hallituksen 27.8.2019 tekemistä päätöksistä on tehty KHO:lle tähän mennessä yhteensä noin 200 valitusta. Valitukset on lähetetty saamelaiskäräjien hallitukselle lausunnolle. Valitusten käsittelyn edellyttämän ajan ja lausuntomenettelyiden loppuunsaattamisen vuoksi osa päätöksistä annetaan vasta lokakuun puolella.

4. Saamelaiskäräjien vaalit pidetään 2.9.–30.9.2019. Saamelaiskäräjien vaalien toimittamisesta ja sitä koskevasta muutoksenhausta säädetään saamelaiskäräjistä annetussa laissa.

5. Valittaja A:n tapauksessa saamelaiskäräjien vaalilautakunta oli 26..2.2019 hylännyt valittajan pyynnön tulla merkityksi äänioikeutettuna saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. A oli hakemuksessaan todennut mm., että hänen molemmat vanhempansa on merkitty äänioikeutetuksi saamelaiskäräjien vaaleissa. Vaaliltk:n perustelujen mukaan lautakunta ei tunnista A:ta saamelaisten alkuperäiskansan jäseneksi.

6. Saamelaiskäräjien vaalilautakunta (7.6.2019) ja saamelaiskäräjien hallitus (27.8.2019) olivat hylänneet A:n oikaisuvaatimukset. Oikaisuvaatimukset oli hylätty viittaamalla YK:n ihmisoikeuskomitean sille tehtyjen ilmoitusten johdosta 1.2.2019 antamiin näkökantoihin sekä vetoamalla saamelaisten itsemääräämisoikeuteen ja ryhmähyväksynnän merkitykseen saamelaiskäräjien vaaliluettelon laatimisessa.

7. A valitti saamelaiskäräjien hallituksen päätöksestä KHO:een ja vaati, että hänet merkitään vaaliluetteloon ja saamelaiskäräjät velvoitetaan korvaamaan hänen oikeudenkäyntikulunsa.

8. KHO totesi perusteluissaan, että saamelaiskäräjistä annetussa laissa ei ole säädetty, että saamelaiskäräjien hallituksen kanta ryhmähyväksynnän ilmauksena olisi yksinään ratkaiseva saamelaismääritelmän täyttymisen arvioinnissa eikä tällaista edellytetä myöskään alkuperäiskansoja koskevissa kansainvälisissä sopimuksissa ja muissa asiakirjoissa. KHO  katsoi, että vaaliluetteloon merkitsemistä tai merkitsemättä jättämistä koskevan päätöksen on perustuttava saamelaiskäräjistä annetun lain 3 §:stä ilmeneviin objektiivisiin kriteereihin. Pelkästään ryhmähyväksyntään vetoamalla ei siten voida perustella vaaliluetteloon merkitsemättä jättämistä sellaisessa tilanteessa, jossa vaaliluetteloon hakeutuva henkilö täyttää saamelaiskäräjistä annetun lain 3 §:n itseidentifikaatioedellytyksen ja jonkin saman pykälän 1–3 kohdissa asetetuista objektiivisista kriteereistä.

9. Saamelaiskäräjistä annetun lain 3 §:n 3 kohdan mukaan saamelaisena pidetään henkilöä, jonka vanhempi on merkitty äänioikeutetuksi saamelaiskäräjien vaaleissa. Se, että henkilön vaaliluetteloon merkitsemisen lainmukaisuus on ratkaistu KHO:n päätöksellä, perustuu saamelaiskäräjistä annetussa laissa säädettyyn muutoksenhakumenettelyyn. Tämän vuoksi mainitun pykälän 3 kohdan edellytys täyttyy myös sellaisissa tilanteissa, joissa KHO  on määrännyt henkilön vanhemman merkittäväksi vaaliluetteloon eikä ole myöhemmin purkanut päätöstään.

10. KHO totesi, että valittaja A:n molemmat vanhemmat on lisätty saamelaiskäräjien vuoden 2015 vaalien vaaliluetteloon äänioikeutettuna KHO:n 30.9.2015 antamien päätösten perusteella. Vuonna 2015 KHO määräsi otettavaksi ko. vaaliluetteloon kaikkiaan 93 henkilöä, jotka olivat valittaneet sille saamelaiskäräjien hallituksen kielteisistä päätöksistä.

11. KKO päätyi siihen, että valittaja, joka oli ilmoittanut pitävänsä itseään saamelaisena ja jonka vanhempi oli merkitty äänioikeutetuksi saamelaiskäräjien vaaleissa, oli saamelaiskäräjistä annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu saamelainen. KHO kumosi saamelaiskäräjien hallituksen päätöksen ja määräsi, että valittaja oli merkittävä saamelaiskäräjien vaalien vaaliluetteloon äänioikeutettuna.

12. KHO velvoitti saamelaiskäräjät HLL 74 §:n 1 momentin nojalla korvaamaan A:n oikeudenkäyntikulut KHO:ssa kohtuulliseksi harkitulla 200 eurolla. Kuluvelvollisuutta KHO perusteli sillä, että saamelaiskäräjien hallituksen päätöksessä, jolla A:n oikaisuvaatimus on hylätty, ei ole otettu kantaa niihin saamelaiskäräjistä annetun lain 3 §:ssä säädettyihin objektiivisiin kriteereihin, joiden nojalla äänioikeus määräytyy. Oikeudenkäynti on siten aiheutunut saamelaiskäräjien hallituksen virheestä, ja KHO:n ratkaisun lopputulos huomioon ottaen olisi kohtuutonta, jos A joutuisi pitämään oikeudenkäyntikulunsa kokonaan vahinkonaan.

13. Sovellletut lainkohdat: Hallintolaki 45 § 1 momentti,  Laki saamelaiskäräjistä 3 §, 21 §, 23 § 1 momentti ja 23 a § 1 momentti, Kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva yleissopimus (KP-sopimus) 1 artikla, 25 artikla ja 27 artikla. Ks. myös KHO:2015:146.

KHO:n ratkaisuseloste 2019:123

13. Professori Martin Scheinin on tänään tuoreeltaan kritisoinut voimakkaasti KHO:n ko. päätöstä ja sen tänään antamia muita samanlaisia päätöksiä. Tämä ei ollut yllätys.

14. Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio puolusti tänään käräjien hallituksen aiemmin tekemiä päätöksiä ja arvosteli KHO:n tekemää päätöstä. Hänen mukaansa KHO jatkoi valitsemallaan linjalla ja käveli jälleen saamelaiskäräjien päätösten yli. 

15. YK:n ihmisoikeuskomitea katsoi helmikuussa 2019, että KHO:n aiemmat päätökset loukkaavat saamelaisten ihmisoikeuksia ja että Suomen valtio on velvollinen huolehtimaan siitä, etteivät vastaavat loukkaukset toistu vuoden 2019 vaaleissa. Tämän vuoksi saamelaiskäräjät hai vaalien siirtämistä,  jotta komitean kanta huomioitaisiin Suomessa. Oikeusministeriö kuitenkin päätti kesäkuussa,  ettei vaaleja siirretä.


9 kommenttia:

  1. Anonyymi26.9.19

    KHO:n aiemmat päätökset saamelaisasioissa (vuoden 2015 päätökset ja KHO 2019:90) ovat sellaisia, joista joku voi olla perustellustikin eri mieltä. Mutta tämä KHO 2019:123 oli kyllä aivan selvä juttu. Laissa on aivan yksiselitteisesti sanottu, että äänioikeutettujen saamelaisten lapset on otettava vaaliluetteloon. Tästä huolimatta saamelaiskäräjien hallitus oli jättänyt näitä henkilöitä pois vaaliluettelosta ilman mitään kunnon perusteluja.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi27.9.19

    Täytyy muistaa, että saamelaiskäräjien vaalilautakunta ja hallitus ovat, käsitellessään saamelaisten hakemuksia päästä vaaliluetteloon, valitsemassa samalla itselleen tulevia äänestäjiä.
    Ne joita pidetään epävarmoina ja vastentahtoisina tulevina äänestäjinä, jätetään luettelosta lainvastaisesti pois, mitä KHO joutuu sitten oikomaan valituksia ratkoessaan.

    VastaaPoista
  3. Anonyymi27.9.19

    Saamelaiskäräjät sanoo nettisivullaan, että KHO oli tässä uusimmassa päätöksessä kuullut sitä (eli sen vaalilautakuntaa) ao. henkilön valituksen johdosta vain kuluvaatimuksen osalta, ei pääasiasta. KHO:n selosteen mukaan vaalilautakunta kuitenkin on vastannut kumpaankin. Mitenkähän tämänkin kanssa nyt sitten on.

    VastaaPoista
  4. Anonyymi27.9.19

    Täytyy muistaa, että saamelaiskäräjien vaalilautakunta ja hallitus toteuttavat valtapolitiikkaansa päivittäisessä toiminnassa. KHO:n ja KHO:n päätöksien perusteeton reposteleminen on osa tätä politiikkaa. Kaikki härskitkin keinot on näköjään käytettävä, jotta nykyisen saamelaiskäräjien hallituksen porukka ja sen tukijat pääsisivät jatkossakin hallitusta toteuttamaan. Muita ei tähän haluta.

    VastaaPoista
  5. Anonyymi27.9.19

    Saamelaiskäräjät näyttää vienen tämän uusimmankin KHO:n päätöksen sinne uudestaan ylimääräisenä muutoksenhakemuksena (kanteluna), kuten edellisenkin päätöksen. Onkohan taktiikkana, että näin saadaan sieltä esteettömät oikeusneuvokset loppumaan. Ja mitä silloin tapahtuu?

    VastaaPoista
  6. Anonyymi27.9.19

    Tuo esteettömyysasia on systeemisesti juttu ylipäätään. Tilanne olisi sinänsä hoidettavissa siirtämällä saamelaiskäräjien vaalivalitukset ensi asteessa hallinto-oikeuteen, jonne aina voidaan määrätä lisää jäseniä muualta. Mutta käräjien päätöksenteko on jo nyt tehty sellaiseksi, että KHO jää ison juttumäärän kanssa erittäin ahtaaseen aikaikkunaan vaalien painaessa päälle. Ja hallinto-oikeuden päätöksiin joku aina hakisi valituslupaa KHO:ssa, mikä uusine valitusaikoineen tekisi tuomioistuinten aikaikkunan nykysysteemillä vielä mahdottomammaksi.

    VastaaPoista
  7. Anonyymi27.9.19

    Näistä uusimmista 26.9. annetuista KHO:n päätöksistä ei kai vielä ole ennätetty kannella. Saamelaiskäräjien vaalilautakunnan tekemät uusimmat kantelut koskevat aiempia KHO:n elokuussa annettuja päätöksiä (itseoikaisuasiat), joissa vaalilautakuntaa on sen mielestä kuultu puutteellisesti.

    VastaaPoista
  8. Anonyymi27.9.19

    Ks. https://www.samediggi.fi/2019/09/26/khon-virheellisista-paatoksista-jalleen-uusi-kantelu/

    VastaaPoista
  9. Anonyymi21.10.19

    Haluaisin saamelais ja Kurdilais-luetteloon. Saame Lappalainen. Nim. L.H. Hoppu
    Hyvää Lomaa Blogistille

    VastaaPoista